Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gebruiksaanwijzing FS2020
#1
Hey!
Goede morgen, ik vraag me af, is er al ergen een duidelijke gebruiksaanwijzing beschikbaar, liefst in 't Nederlands, aangaande FS2020? Ik geraak maar niet in gang om zoals in bv FSX een aircraft ergens op een bepaalde parkeerplaats te zetten op een bepaald airport, en dan daar, van in de cockpit, de normale procedure uit te voeren, zoals bv in FSX, om een vlucht te beginnen. Ik ben dat nu al enkele maanden aan 't proberen, maar geluk er niet in, zelfs niet met die enkele zgn. Gebruiksaanwijzingen die ok op 't Net toch gevonden heb. Graag een hing waar ik moet gaan zoeken.
Bedankt op voorhand.
Jive1 - Belgium
Antwoord
#2
Hi Jive1,

Ik probeer zo rap mogelijk wat screenshots te maken en wat uitleg over hoe je dit moet doen.
Nu even te laat al op de avond Smile
FSCB.... Vliegen met beide voeten op de grond !
Antwoord
#3
Bedankt op voorhand
Jive1
Antwoord
#4
(28-11-2020, 09:09)Jive1 schreef: Bedankt op voorhand
Jive1
Dag Jive1,


Wel een deftige handleiding heb ik eigenlijk ook nog niet gevonden maar eigenlijk ook niet nodig gehad.. 
Maar om eens te antwoorden op je eerste vraag.. Hoe te starten op een bepaalde parkingplaats op een airport en van daaruit je vlucht te kunnen voorbereiden.

Dit alles doe je vanuit de "World Map"

Stap 1 : Kies je vliegtuig. 
Klik hiervoor linksboven op de vliegtuig afbeelding. (referentie FS2020_Start_01.png)
en kies je vliegtuig. Configureer ondertussen ook je fuel, weigt en balance, liverie, failures en ATC opties)
Terugkeren doe je door te klikken op "World Map" linksboven.

Stap 2: Kies je vertrek locatie
Klik hiervoor op "select Departure airport" en vul eronder de ICAO code in, hier bijvoorbeeld "EBOS" en druk op enter. (ref. FS2020_Start_02.png)
De map zal centraliseren op de gekozen luchthaven en je kan die onmiddellijk instellen als vertrek luchthaven.
Ipv de ICAO code in te geven kon je ook rechtstreeks via de map werken.
Echter willen we meer.. we willen aangeven vanop welke parkingplaats we willen starten. als voorbeeld een GA parkingplaats.
Zoom hiervoor verder in op de map met het scrolwieltje van je muis.
Klik nu op de gewenste locatie en kies voor "Set as departure" (ref. FS2020_Start_03)
Je kon ook inde pulldown menu kiezen voor de juiste parkeerplaats, moest je die van buiten kennen.

Doe nu exact hetzelfde voor de luchthaven van aankomst, terug via de map of via de ICAO code, je krijgt er al de wind richting , dus je kan ook al de meest voor de hand liggende active runway kiezen. Kies de landingsbaan terug door in te zomen op de kaart en kies de juiste landingsbaan - "Set as arrival" 

Onder de voorstelling van je vliegtuig linksboven kan je nu nog kiezen over het type vlucht dit zal worden: VFR, VOR-VOR of IFR low of High .. waardoor je er ook nog eens een vliegroute bij krijgt.
Bij het laden zou die vliegroute ook geladen moeten zijn in het toestel.. al heb ik al meerdere keren gehad dat dit niet gebeurde.
Je zal zien dar dit een beetje een directe vlucht is.. Je kan via departure en aproach nu ook nog een SID en STAR kiezen indien je koos voor een IFR vlucht. En zie je hem daar soms ook wel eigenaardige zaken doen.

In ieder geval moet je zoiets uitkomen zoals in ( ref FS2020_Start_04.png). Na het kiezen voor type weer of kiezen voor real live weather en de tijdzone rechtsboven, kan je op "Fly" drukken en ben je vertrokken. (Ref Fs2020_Start_05.png)

Zoals beschreven in de vorige Airmail kan je dan aan de hand van de "drone camera" een goede inspectie doen van het vliegtuig voor je vertrekt.

Hopelijk beantwoordt dit al een beetje je vraag. Laat maar weten op welke zaken je nog vastloopt.

Groetjes Hans


Bijlagen Miniatuurweergaven
                   
FSCB.... Vliegen met beide voeten op de grond !
Antwoord
#5
Sorry, Hans, ik be, wat laat et mijn reactie en dankbetuiging  op jouw bericht van 28 november.  Ik heb ondertussen zo al een en ander gevonden, heb al enkele vluchtjes gemaakt , maar volgens interne planning. Ik heb gewoon opgegeven van... naar... en het vliegtuig deed die vlucht, maar veel te hoog, en zeker niet helemaal volgens de GPS-gegevens die ik had ingegeven. Mijn volgende vraag dus: hoe stel ik de vlucht in voordat ik vertrek:
- de hoogte ( zeer belangrijk voor VFR vluchten ) en de snelheid
- zonder eindbestemming op te geven, dus gewoon vertrekken en dan vrije vlucht maken zonder op te geven waar ik wil landen
- hoe kom ik in of uit de cockpit tijdens de vlucht, om het instrumentenbord te bekijken, of om het vliegtuig et bekijken in vlucht
- ik oefen met een van de kleinere propeller toestellen, bv C152 of C172.
- ik gebruik de Logitech Extreme 3D joystick 
Verder...
Zijn er al ergens sceneries van België beschikbaar? Ik zelf het EBTX al gevonden, maar anders nog niets. Ik zou vooral heel graag EBAW wensen te hebben, mijn persoonlijke luchthaven sinds de jaren 1990....
Wel bedankt op voorhand nogmaals voor een reactie....
Groetjes, 
Jive1 - Belgium
Antwoord
#6
Hi Jive1,

en nu ben ik wat laat met m'n antwoord.. Wat druk hier..
Wel het enige die je voordien kan ingeven is natuurlijk het vluchtplan maar zonder hoogte. Zoals je zelf wel al ondervonden hebt, is het ingeven van een vluchtplan in FS2020 heel basic.
Enkel van punt A naar Punt B.. Je kan wel een vlucht van VOR naar VOR plannen, maar ingeven van hoogtes doe je niet in dat vluchtplan.
Kortom dat beslis je zelf eens je in het vliegtuig bent. en ook daar kan je dit ingeven in een vluchtplan van een VFR toestel. Je kan er wel gaan werken met de automatische piloot, ze hebben er zelfs uitgebracht met de G1000 en daar kan je uren op studeren. Om deze goed onder de knie te krijgen zou ik je willen doorverwijzen naar youtube. Geef daar de kernwoorden G1000 in met wat je er van bijleren en je vindt er zeker de nodige filmpjes en dus uitleg.

Een stap verder is natuurlijk online vliegen met bijvoorbeeld IVAO. In de airmail van deze maand wordt beschreven hoe je die moet installeren. Daar moet je wel voordien de gewenste hoogte ingeven. Maar het blijft natuurlijk de beslissing van de controller of je die hoogte krijgt toegewezen. Al krijg je als VFR piloot meestal wel de aangevraagde hoogte.

Je kan een toets "assigneren" of toewijzen om je view te veranderen. Anders kan je het ook via de menu bovenaan ( beweeg met de muis bovenaan tot je het menu ikoon ziet) en kies je de camera. Daar kan je bijvoorbeeld verschillende camera presets kiezen. Juist je was iemand die steeds buiten zijn vliegtuig vliegt. Ik kan dat niet.. Ik begrijp ook niet hoe ik soms zo mensen zie landen.. Maar elk zijn ding natuurlijk.. en misschien is dat ook uw probleem ivm de hoogte. Om die in te stellen moet je nu eenmaal in het vliegtuig zitten. Misschien toch even in de cockpit blijven tot alles goed is ingesteld.. Dan kan je steeds even naar buiten hoppen om te genieten van de scenery.

De Belgische luchthavens worden door een oud lid dezer dagen FS2020 compatibel gemaakt en kan je terugvinden via onze website : https://www.fscb.be -> Scenery -> Sceneries -> Belgium sceneries. Dan kom je automatisch terecht om de website van de bouwer. EBAW zit er nog niet tussen maar wel al vele andere.. Mooie realisaties. Daar EBAW waarschijnlijk één van de moeilijkere is, zal het misschien nog even wachten zijn voor die er is.. In ieder geval zijn er al een heel pak en ben je even zoet om die allemaal eens een bezoekje te brengen.
Hoe je scenery moet installeren vond je in één van de vorige airmails. Ook zit er een handleiding onder de vorm van een txt-bestand bij de scenery hoe je die moet installeren.

Succes !
FSCB.... Vliegen met beide voeten op de grond !
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)