Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ORBX/FTX, te nemen of te laten ?
#1
Beste collega’s PC’s vliegers,
Ik schrijf niet te gauw commentaren of besprekingen van Flight Sim producten, maar dit moet me wel even van het hart.
Mede door de prachtige demo’s van de sceneries, het aanraden van collega’s en de tijdelijke 35% korting heb ik me laten overhalen om een pakket van Orbx voor het beperkte gebied ‘NA Pacific Fjords’ in Alaska aan te kopen.
Eén van de vereisten om het pakket te kunnen aankopen is het registreren op hun website en het downloaden en installeren van FTX Central 3.  Door het installeren van FTX Central 3 werd mijn versie van FTX Central (2?) verwijderd en vervangen door versie 3, een actie die niet werd aangekondigd.  Zonder deze FTX Central 3 kan je geen nieuwe software downloaden, laat staan installeren.  Wat mij stoort is dat dit programma je ganse PC doorzoekt naar mogelijke software van Orbx.  Mijn PC is privaat, maar misschien heb ik wel ergens onbewust toestemming (?) gegeven om dit te laten gebeuren.  Wat gebeurt er met de resultaten ?  Door de area ‘Pacific Fjords’ te selecteren en AUD 36 te betalen met VISA werd de download beschikbaar gesteld.  Enkele download opties konden worden geselecteerd : ‘download en install’, ‘install manual download’ of ‘manual download’.  Ik koos voor manual download omdat ik graag een kopij achter de hand hou.  Na 2 mislukte pogingen van elk + 700mb uiteindelijk dan toch de volledige download van 1.6 GB kunnen doen.  Daarna ook de updated library files gedownload en deze files op de NAS (Network Attached Storage) geplaatst.  De functie ‘install manual download’ werkte niet, als de files op de NAS staan (geen help, geen info, zelf moeten oplossen), dus enkele Gb transferen naar een vrije ruimte op één van de SSD’s.  Uiteindelijk is de install geslaagd en de scenery lijkt correct geinstalleerd.  P3D wordt opgestart maar die geeft al direct een error en wordt afgesloten.  Ik weet niet of het correct is, maar P3D lijkt een ingebouwde herstel functie te hebben want na 2x proberen start P3D met de nieuwe scenery.
Het toevoegen van de prachtige libraries van RTMM (Return Tot he Misty Moorings) geeft een extra dimensie aan de ORBX scenery voor de region Pacific Fjords.  Dankzij de zeer gedetailleerde richtlijnen lukt dit zonder issues en staat een wondere wereld tot mijn beschikking.
ORBX presenteert de ‘Pacific Fjords’ area als stand-alone software, enkel en alleen voor dit gebied, een vereiste is wel dat je de libraries installeert.  Aangezien ik ook niet altijd in Alaska vlieg en de PC niet wil belasten met een scenery library met onnodige entries, schakel ik deze uit aan de hand van het programma SceneryConfigurator.exe.  Na het uitschakelen van de ORBX entries, ook de ORBX library, was mijn scenery verdwenen in de payware scenery van Zurich en andere non-ORBX payware luchthavens.  Blijkbaar vervangt ORBX library items van andere software developers door die van hen !!!
Hiermee kan ik ook niet akkoord gaan, dus ik dacht ik zal eens kijken welke re-fund mogelijkheden er zijn maar op hun site wordt gemeld dat er geen e-mails worden beantwoord en dat alle vragen via hun forum, mits een ticket moeten lopen.  Ik heb het forum doorlopen maar vond enkel gefrustreerde reacties van piloten, mede door de a-commericiële houding van het management.  Niet getreurd, ik zal eens kijken wat er kan met hun nieuwe software FTX Central 3.  Daar is een optie ‘un-install’, hierop 1x geklikt, en zonder tweede kans, werd na 1 seconde gemeld dat de software ‘Not Installed’ is.  Oeche : not installed , dat wil ik nu nog niet, ik wil info over de mogelijkheden van een refund ! Proberen de un-install ongedaan te maken veroorzaakte de start van een nieuwe (overbodige) download van 1.6 Gb.
Op deze wijze hoeft het voor mij niet : prachtige software maar het gevoel dat je PC is ge-hijackt en een irritante commerciële approach (zie de talloze berichten en response op het forum) was voor mij te veel.   Dankzij mijn regelmatige back-up via Acronis heb ik zojuist de partitie van P3D (40 Gb) en de vereiste files van P3D op de C:\ drive op 10 minuten restored.  De AUD 36 (+ € 25) mag ORBX hebben als kerstgeschenk of als bijdrage tot het aanpassen van hun commerciële policy.
Waarschijnlijk doe ik wel ergens iets fout en is er misschien een andere approach, maar beschouw dit bericht als een waarschuwing : prachtige FS scenery maar het noodzakelijke programma FTX Central 3 sucks !
Peter Magnus
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)