Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
IVAO of VATSIM
#1
Hallo,
Ik ben een X-plane gebruiker. Ik zou graag eens de stap zetten naar internet vliegen, en verkeersbegeleiding.
Alleen weet ik niet wat het grote verschil is tussen Ivao en Vatsim. Welke zal ik kiezen?
Kan iemand mij kort vertellen waar de grote verschillen zitten?
Dan kan ik zelf proberen (met waarschijnlijk vallen en opstaan) om online te vliegen.

Alvast dank.
Antwoord
#2
Hallo Bennichoe,

Beide zijn vergelijkbaar en het is zeker uitdagend met real life ATC te moeten vliegen, maar het maakt de immersie des te echter. Ik moet toegeven dat het zelfs een beetje stresserend was, daar je natuurlijk de geplogenheden van online vliegen je eigen moet maken.
Mijn ervaringen:
VATSIM: iets meer verkeer en ATC, in vgl met IVAO.
IVAO: iets betere software en naar mijn mening betere documentatie.
Beide omgevingen zijn erg behulpzaam als je durft te vragen - je kan in een privat chat altijd raad vragen, of zelfs, als de controller het niet te druk heeft gewoon vragen.
Kwa events (vooral de drukkere) moet ik je het antwoord schuldig blijven - deze skip ik meestal, daar je soms te lang moet wachten eer je een clearance te pakken hebt, maar dit kan ook aan mij liggen ;-)

Voor xplane zijn beide perfect bruikbaar, al heb ik ervaren dat vooral met X-Plane 12 de 'real weather engine' wel eens te sterk durft afwijken van het IVAO of VATSIM weer, wat kan leiden dat je een opmerkingen krijgt van ATC dat je niet op de juiste hoogte vliegt - kan vervelend zijn. Daar dit aan X-plane 12 ligt, heb je dit fenomeen zowel op IVAO als op VATSIM - het zou iets te maken hebben met welke hoogte de SIM doorgeeft via de client. Met X-plane 11, gecombineerd met XEnviro heb ik dit probleem nooit tegengekomen.

Voor de rest lijkt het mij eerder een persoonlijke voorkeur, dus mijn advies zou zijn, probeer ze beiden - ze doen hetzelfde, het zal eerder de omkadering zijn en de verkeersdrukte die je al dan niet zal aanspreken.
R.
Antwoord
#3
(07-01-2023, 22:58)Ronny Stormezand schreef: Hallo Bennichoe,

Beide zijn vergelijkbaar en het is zeker uitdagend met real life ATC te moeten vliegen, maar het maakt de immersie des te echter. Ik moet toegeven dat het zelfs een beetje stresserend was, daar je natuurlijk de geplogenheden van online vliegen je eigen moet maken.
Mijn ervaringen:
VATSIM: iets meer verkeer en ATC, in vgl met IVAO.
IVAO: iets betere software en naar mijn mening betere documentatie.
Beide omgevingen zijn erg behulpzaam als je durft te vragen - je kan in een privat chat altijd raad vragen, of zelfs, als de controller het niet te druk heeft gewoon vragen.
Kwa events (vooral de drukkere) moet ik je het antwoord schuldig blijven - deze skip ik meestal, daar je soms te lang moet wachten eer je een clearance te pakken hebt, maar dit kan ook aan mij liggen ;-)

Voor xplane zijn beide perfect bruikbaar, al heb ik ervaren dat vooral met X-Plane 12 de 'real weather engine' wel eens te sterk durft afwijken van het IVAO of VATSIM weer, wat kan leiden dat je een opmerkingen krijgt van ATC dat je niet op de juiste hoogte vliegt - kan vervelend zijn. Daar dit aan X-plane 12 ligt, heb je dit fenomeen zowel op IVAO als op VATSIM - het zou iets te maken hebben met welke hoogte de SIM doorgeeft via de client. Met X-plane 11, gecombineerd met XEnviro heb ik dit probleem nooit tegengekomen.

Voor de rest lijkt het mij eerder een persoonlijke voorkeur, dus mijn advies zou zijn, probeer ze beiden - ze doen hetzelfde, het zal eerder de omkadering zijn en de verkeersdrukte die je al dan niet zal aanspreken.
R.
Antwoord
#4
Hey Ronny,
Bedankt dat je de tijd neemt voor dit uitgebreid antwoord. Ik ben er nu wel een stuk mee vooruit. zoals je aangeeft zal ik ze allebei uitproberen. Ondertussen heb ik eerst getracht om "leven" in Vatsim te krijgen. Na wat zoekwerk is me dat wel gelukt, doch ik sta voorlopig nog bescheiden buiten de arena als toeschouwer (of toehoorder). Ik heb alle instellingen gemaakt zoals voorgeschreven, zowel voor microfoon als geluid. Het werkt !
Nu uitproberen. Beginnen met een eenvoudig circuit. Daarna een poging op IVAO. Ik neem aan dat je beide programmas naast mekaar kunt installeren zonder conflicten. Wat uiteindelijk de keuze zal worden weet ik over enkel maanden. Vermits jij de moeite hebt genomen om te antwoorden zal ik zeker de uitkomst laten weten. Even geduld...Tot dan !
Bennichoe
Antwoord
#5
Hey Bennichoe,
beiden kunnen inderdaad zonder enig conflict naast elkaar bestaan.
Misschien nog een weetje bij IVAO. Mocht je de PTT niet gekoppeld krijgen aan je controls (joystick, yoke,..), effe 'convert Joystick to Keyboard' googlen - die hebben hier een oplossing voor.
Alvast erg veel succes en maak je vooral niet te veel zorgen over de leercurve die je nu eenmaal doorgaat. Laat zeker iets weten ;-)
Grtz,
R.
Antwoord
#6
Hi,

Als je snel vooruitgang wil boeken in ATC, dan is het vliegen van circuits de beste oplossing, dan ben je er constant mee bezig. Doe dit ook met een GA vliegtuigje zonder dat je bezig bent met autopilot en veel andere toeters en bellen. Lekker manueel in een cessna bijvoorbeeld.op een vliegveld/omgeving die je al een beetje kent. Je kan bijvoorbeeld in je vlugtplan ook meegeven in de comments dat het je eerste ATC ervaringen zijn. Dan wordt daar zeker rekening mee gehouden.
Succes !!!
FSCB.... Vliegen met beide voeten op de grond !
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)