Beste leden van de Flight Simulator Club Belgium,
Op de Algemene Ledenvergadering van 15 maart 2026 is besloten om de Flight Simulator Club Belgium VZW stop te zetten.
De redenen voor deze beslissing zijn divers en is zeker niet lichtzinnig genomen.
Daar waar vroeger een groot aantal leden elke maand trouw de meetings en de lessen bijwoonden, hebben we na de beruchte coronacrisis een flinke duw gekregen. Steeds minder en minder aanwezigen op de meeting en diegenen die al kwamen, waren meestal kort na de middag weg.
Tegen beter weten in, hoopten we stiekem dat het tij zou keren en we terug elke maand een groot aantal enthousiaste leden mochten verwelkomen, maar niets was minder waar.
Vele vliegclubs, waar we vroeger een vaste waarde waren op hun fly-ins of opendeur dagen, stopten met het inrichten van events wegens hoge organisatiekosten en het ontbreken van vrijwilligers, zodat nagenoeg ook alle demo’s wegvielen.
Geen demo’s, dat wil ook zeggen dat de bekendheid van onze club en de daarmee gepaard gaande ledenwerving, op een laag pitje kwam te staan.
Hier bovenop kwam de melding dat het lokaal, waar we de laatste jaren onze meetings hielden, afgebroken ging worden. Niet dat er nog veel aan af te breken was, want het gebouw zakte bijna in elkaar, maar toch, we hadden er een vaste stek.
De zoektocht naar een nieuwe locatie was nagenoeg een onmogelijke opdracht.
Te hoge huurprijs, de lokaalreiniging, het niet mogen aanbieden van eigen catering, zijn maar enkele van de obstakels waar we tegenaan liepen.
Er zijn nog andere oorzaken waardoor we langzaam richting de afgrond gleden, maar daar gaan we niet verder over uitweiden.
Op voorstel van enkele leden hielden we een enquête, met als doel dat de noden en wensen van de leden bekend werden en we hiermee aan de slag konden om terug wat sfeer in de tent te brengen. Het aantal antwoorden dat we kregen, was echter zo bedroevend laag dat na het vuur, zelfs de waakvlam doofde.
Ondanks de pogingen dus om verder te gaan, moeten we onder ogen durven zien dat het uitstellen van het onvermijdbare echt geen zin meer heeft.
In de loop van de volgende weken zullen alle wettelijke stappen gevolgd worden om alles af te sluiten.
Van zodra de stopzetting in het Belgisch Staatsblad verschenen is, zullen website en forum offline gaan en de clubmailboxen afgesloten worden.
Na meer dan 30 jaar Flight Simulator Club Belgium gaat, jammer maar helaas, het licht dus definitief uit.
Het bestuur wil alle leden bedanken, die altijd de club door dik en dun steunden.
Samen hebben we veel meegemaakt, ons geamuseerd, stormen doorstaan, vele plaatsen bezocht en de club groot gemaakt.
Iedereen bedankt voor al die mooie jaren.
Michel, Tim, Tibo, Hans, Patrick, Walter
Op de Algemene Ledenvergadering van 15 maart 2026 is besloten om de Flight Simulator Club Belgium VZW stop te zetten.
De redenen voor deze beslissing zijn divers en is zeker niet lichtzinnig genomen.
Daar waar vroeger een groot aantal leden elke maand trouw de meetings en de lessen bijwoonden, hebben we na de beruchte coronacrisis een flinke duw gekregen. Steeds minder en minder aanwezigen op de meeting en diegenen die al kwamen, waren meestal kort na de middag weg.
Tegen beter weten in, hoopten we stiekem dat het tij zou keren en we terug elke maand een groot aantal enthousiaste leden mochten verwelkomen, maar niets was minder waar.
Vele vliegclubs, waar we vroeger een vaste waarde waren op hun fly-ins of opendeur dagen, stopten met het inrichten van events wegens hoge organisatiekosten en het ontbreken van vrijwilligers, zodat nagenoeg ook alle demo’s wegvielen.
Geen demo’s, dat wil ook zeggen dat de bekendheid van onze club en de daarmee gepaard gaande ledenwerving, op een laag pitje kwam te staan.
Hier bovenop kwam de melding dat het lokaal, waar we de laatste jaren onze meetings hielden, afgebroken ging worden. Niet dat er nog veel aan af te breken was, want het gebouw zakte bijna in elkaar, maar toch, we hadden er een vaste stek.
De zoektocht naar een nieuwe locatie was nagenoeg een onmogelijke opdracht.
Te hoge huurprijs, de lokaalreiniging, het niet mogen aanbieden van eigen catering, zijn maar enkele van de obstakels waar we tegenaan liepen.
Er zijn nog andere oorzaken waardoor we langzaam richting de afgrond gleden, maar daar gaan we niet verder over uitweiden.
Op voorstel van enkele leden hielden we een enquête, met als doel dat de noden en wensen van de leden bekend werden en we hiermee aan de slag konden om terug wat sfeer in de tent te brengen. Het aantal antwoorden dat we kregen, was echter zo bedroevend laag dat na het vuur, zelfs de waakvlam doofde.
Ondanks de pogingen dus om verder te gaan, moeten we onder ogen durven zien dat het uitstellen van het onvermijdbare echt geen zin meer heeft.
In de loop van de volgende weken zullen alle wettelijke stappen gevolgd worden om alles af te sluiten.
Van zodra de stopzetting in het Belgisch Staatsblad verschenen is, zullen website en forum offline gaan en de clubmailboxen afgesloten worden.
Na meer dan 30 jaar Flight Simulator Club Belgium gaat, jammer maar helaas, het licht dus definitief uit.
Het bestuur wil alle leden bedanken, die altijd de club door dik en dun steunden.
Samen hebben we veel meegemaakt, ons geamuseerd, stormen doorstaan, vele plaatsen bezocht en de club groot gemaakt.
Iedereen bedankt voor al die mooie jaren.
Michel, Tim, Tibo, Hans, Patrick, Walter

