Flight Simulator Club Belgium (FSCB) - Forum
Overzicht les MSFS tweaking november 2022 - Afdrukversie

+- Flight Simulator Club Belgium (FSCB) - Forum (https://forum.fscb.be)
+-- Forum: FS2020 / FSX / P3D (https://forum.fscb.be/forumdisplay.php?fid=10)
+--- Forum: Tips & Tricks voor MSFS 2020 (https://forum.fscb.be/forumdisplay.php?fid=40)
+--- Topic: Overzicht les MSFS tweaking november 2022 (/showthread.php?tid=941)



Overzicht les MSFS tweaking november 2022 - Tim Vancauwenbergh - 22-11-2022

Hallo iedereen

allereerst wil ik alle aanwezigen van de les bedanken voor de aandacht. Het was een lange sessie (bijna 3 uur!) en dus een heleboel informatie.
Graag wou ik deze informatie dan ook kort hieronder oplijsten om hier en daar nog wat extra duidelijkheid te brengen.

Het doel van de les was om een algemeen inzicht te krijgen in het tunen van hardware en software, zodanig dat je zo veel mogelijk prestaties uit je bestaande systeem kan halen.
Hoge prestaties betekent niet noodzakelijk hoge framerates, maar eerder een zeer stabiel systeem waarbij de frame-variatie klein is.

Waar hoge prestaties voor de ene persoon hoge beeldkwaliteit betekent, is dat voor de ander de framerate.

De uitleg werd gedaan voor een combinatie van een Intel processor (CPU) en een NVIDIA grafische kaart (GPU). De tools zullen dus niet geoptimaliseerd zijn voor AMD, maar de gedachtengang is het belangrijkst.

HARDWARE ============================================

De voornaamste hardwareoptimalisaties zijn:
Compatibiliteit: het moederbord is de basis, CPU moet compatibel zijn met socket van moederbord en RAM geheugen. Moederbord moet RAM en snelheid ervan ondersteunen.

RAM geheugen: maximale snelheid van RAM halen door activatie van XMP (Xtreme Memory Profile) in UEFI/BIOS
of manueel toewijzen van frequentie en timings.

CPU: Undervolting (adaptive + offset) voor een lager stroomverbruik (= lager vermogen -> P = U * I -> minder warmtedissipatie). Indien je met de clocks gaat werken enkel tunen van de turbo snelheden. Hoe hoger de frequentie, hoe meer vermogen nodig. Undervolt offset zal dus groter zijn bij lagere snelheden! Tuning gebeurt in UEFI/BIOS.

GPU: Zelfde als CPU -> undervolting door curve te verplaatsen naar links in MSI Afterburner.

Airflow in de case: belangrijk om de ventilatoren te optimaliseren zodanig dat alle componenten genoeg frisse lucht aangevoerd krijgen!

Alternatief voor het tunen van je CPU: Intel XTU -> https://www.intel.com/content/www/us/en/download/17881/intel-extreme-tuning-utility-intel-xtu.html
Quick & dirty methode. Heeft automatische tuning mogelijkheden maar zal niet undervolten, wat resulteert in meer warmte en minder efficiente overclock.

Wanneer is het systeem stabiel en hoe ga je aan de slag?
Undervolting kan je doen in kleine stapjes. Start met bijvoorbeeld -0.05V offset en verlaag met 0.01V (= 10mV). Krijg je geen stutters / freezes of bluescreens bij het dagdagelijkse gebruik en met een benchmark software? Dan kan je veder met een stapje lager. Je kan om de paar dagen wat aanpassingen doen. Maak steeds een backup van de originele configuratie!
GPU en CPU tuning apart doen, niet parallel! Symptomen kunnen gelijkaardig zijn! Bij GPU zal het vaak de display driver zijn die zal crashen maar zowel CPU als GPU configuraties die niet goed zijn kunnen voor spontane reboots zorgen.

Benchmark software CPU: Cinebench R23 (single core + multicore)
Benchmark software GPU: Unigine Heaven 2009
Monitor software: Hwmonitor en CPU-Z

SOFTWARE ============================================

Windows:
Experimenteel, is heel individueel
- Windows game mode
  Scheduling van windows, vooral indien er veel processen draaien
  Prioriteiten leggen bij software (MSFS)

- Hardware acceleration (HAGS)
  Specifieke taken toewijzen aan hardware in CPU/GPU die er voor ontwikkeld is.
  In theorie een goed idee, in de praktijk moeilijk te implementeren
  Is maar in bepaalde situaties sneller

- Energiebeheerschema
  Beperkt vermogen beschikbaar (Laptops)

MSFS:
Visualisatie via developer mode -> display FPS (SDK installatie vereist)
Testen zonder VSYNC -> limiteert FPS tot maximale display refresh rate (zogezegde GPU limit).
GSYNC kan in “theorie” wel, maar ook beter uit
Single core performance voor main thread
DirectX 11 of 12?
Internetverbinding (live streaming data!) -> data connection uitschakelen bij testen!
Geen aparte gids voor nvidia control panel / profile inspector
CPU en GPU afstellen op elkaar, zichtbaar via de display FPS optie hoeveel delay GPU en CPU geven.

Extra referenties:
https://www.game-debate.com/news/29393/microsoft-flight-simulator-most-important-graphics-options-every-video-setting-benchmarked
https://www.reddit.com/r/flightsim/comments/iprrze/guide_getting_stable_consistent_performance_on/

Allerlei vragen omtrent tuning, configuratie, hardware en software kunnen hieronder gesteld worden!