Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De ultieme FSX tuning ! (update 05-01-2013)
#1
-

 Laatst aangepast op:   05/01/2013
 ---------------------------------------------


Voor degenen die het nog niet zouden weten, hier de ultieme FSX tuning:

Voor de beste en meest 'vloeiende' framerate, minste 'stotters', scherpste en mooiste beeld met een 2e/3e generatie Sandy Bridge of Ivy Bridge i5 of I7 processor:

Begin altijd met een "verse" FSX.cfg file, bij mij is die te vinden in ::

C:\Users\Bart\AppData\Roaming\Microsoft\FSX

Backup uw huidige file, delete ze dan in FSX en FSX maakt automatisch een nieuwe bij het heropstarten van FSX.

1. Lees en gebruik de tuning 'bijbel' van Kosta (Srdan Kostic): ( wat mij betreft de beste manier én betere resultaten dan met het alternatief: Bojote )

 Site:   http://kostasfsworld.wordpress.com/fsx-s...are-guide/

Alternatief: Of laat uw FSX.CFG file gratis en automatisch tunen door Bojote op:

http://www.venetubo.com/fsx.html

Het resultaat hiervan is met recente hardware doorgaans wat minder goed dan met de manuele KOSTA aanpassingen, tenware je een iets ouder medium tot high end systeem hebt zoals de 1e generatie Intel "Nethalem" i7 zoals bvb. een i7- 930 met een GTX 480 videocard.

Heb je een nog ouder/trager systeem probeer dan eventueel de NickN settings hier:

http://www.simforums.com/forums/topic29041.html


2. Download NvidiaInspector (heel belangrijk voor het tunen tot het perfecte beeld!) :

http://downloads.guru3d.com/NVIDIA-Inspe...-2612.html

De belangrijke en ideale instellingen voor het FSX profiel in Nvidia Inspector pas je best ALLEMAAL toe,  je vindt ze op de KOSTA-tuningsite (zie hierboven) !


>>> Gebruik altijd een Nvidia videocard met FSX  ( MINIMUM de GTX 5XX serie, best jonger )  het absolute minimum is een GTX-560 TI maar de GTX-570 en vooral de GTX-580 geven een hogere framerate bij hogere anti-aliasing instellingen (dus veel mooier en scherper beeld) in combinatie met een zwaar wolkendek en/of zware scenery ! ).

Met andere woorden: de processor én hoge kloksnelheid blijft wel het allerbelangrijkste in FSX, maar het is dus NIET (meer) zo dat de videokaart in FSX niet zo belangrijk is !

Met AMD (vroeger ATI) heb je veel meer problemen volgens de meeste forums op Avsim.com en Flightsim.com, onder andere een merkelijke framerateverlaging in dicht wolkendek.

Ideaal en nog redelijk betaalbaar is op dit ogenblik in de nieuwe Nvidia GTX-600 reeks te vinden: de GTX 660TI of beter de GTX-670 .  
Nog beter maar duurder: de GTX-680.

Werk je met meerdere schermen neem dan minstens een van de hogere GTX modellen: de GTX-670 of zelfs de prijzige GTX-680. Per scherm kan je framerate tot 15% verlagen afhankelijk van de videocard. Dus met 3 schermen: tot -30% !

>>> En natuurlijk een zo krachtig mogelijke INTEL processor en dan nog overklokt naar 4.3-4.5 Ghz (of hoger voor de kenners) dus minstens een Sandy Bridge Intel i5 2500K, een i7 2600K of 2700K, of een van de laatste nieuwe Ivy Bridge i5  -K of i7  -K processoren zoals de Intel core i5 3570K, i5 3770K of i7 3930K.

OPGELET: De vergelijkbare AMD processoren kunnen op dit moment niet de prestaties leveren die nodig zijn voor FSX !

PAS OP:  uitsluitend een 'K'-type kopen:  alléén die zijn overklokbaar !!!
--------------------------------------------------------------------------------

Overklokken was vroeger iets alleen voor specialisten, tegenwoordig kun je dit door veel moederborden veilig en automatisch laten doen met een paar eenvoudige toetsaanslagen in het BIOS. Mijn Asus moederbord verhoogde de standaard 3.3 Ghz snelheid van de processor met 1 Ghz naar een mooie 4.3 Ghz (standaard Turbo Boost mode was maar 3.7 Ghz) met een frameratewinst in FSX van gemiddeld 28%!!! Nog meer kan ook maar dan moet je met handleidingen te vinden op internet werken (zie ook de Kosta Gids) en zelf allerlei instellingen aanpassen en ik hou het liever heel veilig want een kapotte processor kost geld.

Belangrijk
:  voor een kleine meerprijs, ook een krachtiger processorkoeler kopen dan de standaard koeler van Intel !



De FSX interne Target Framerate  op exact:   30 zetten, samen met de V-sync aanpassing in Kosta's tuning geeft uiteindelijk toch een vloeiender en regelmatiger framerate dan 'unlimited', en is ook beter dan het gebruik van een 'extern frame limiter'-programma (zoals FPS Limiter V.0.2) en zelfs beter dan de Nvidia Inspector Framerate Limiter indien de 'Kosta-tuning' wordt toegepast.

FSX levert ook met die tuning nog steeds de beste prestaties in FullScreen mode maar de prestaties in Windowed mode kunnen praktisch op hetzelfde niveau gebracht worden, zie Kosta's oplossing hier:

http://forum.avsim.net/topic/375526-adde...owed-mode/

In FSX Settings/Aircraft exterior settings: alle 3 de opties : ON.
In settings/display:  'Filtering' zetten op:   Anisotropic
Natuurlijk ook de andere settings binnen in FSX aanpassen aan de sterkte van uw hardware, voor normaal General Aviation vliegen neem ik road traffic 25% (frameratekiller!! en laag vliegend boven Parijs ga ik naar 0% met de drukke ground traffic van UTX !) en alle boten 35%, air traffic: ik neem jets 30% en GA 40%, airport vehicle density: High,  SCENERY:  alles maximum uitgezonderd: scenery complexity en autogen density op: Very Dense en Water op: High 2x, daarnaast global texture resolution: maximum, Light Bloom en Scenery Shadows : Off ! (mooi maar echte frameratekillers ! ). In Aircraft exterior settings: alles op 'Aan'.

En dit alles onder de standaard DX-9 instelling.
Ben je avontuurlijk aangelegd en wil je experimenteren met de " Preview DX-10 mode" optie in FSX, ondanks de meerdere grafische problemen die dit met zich mee brengt, maar tevens een nog vloeiender beeld geeft, kun je een aantal oplossingen vinden hier:

http://forum.avsim.net/forum/569-dx-10-d...-and-help/

Verder nu met de normale standaard DX9:
Perfect beeld getest met de Carenado Beech Baron (is geen PMDG 737 NG, maar weegt al 'zwaarder' op de framerates dan bvb een Cessna 172 of een Maule), vloeiende bijna stotterloze gemiddelde framerate van 29-30 in: Fair weather, Cold Front, Building Storms mét de zware settings hierboven!
Bij Heavy Snow, Winter Wonderland, Fogged in, Gray and Rainy, Major Thunderstorm, Stormy Weather: : 24-29 frames. (in spot mode als in virtual cockpit ongeveer evenveel)
Alleen in de virtual cockpit van een 'zware' jet zoals de iFly B737 NG, in Major Thunderstorm of Stormy Weather plus zware vliegveldscenery zoals Los Angeles KLAX runway 25R kan de fps tijdelijk zakken tot 17.

Gebruikte addons: Flight Environment X, Ultimate Terrain Europe en Ground Environment X Europe (Flight One) samen met het zeer goede en gratis FSrealWX weerprogramma van Hanse-Coders.

En vergeet natuurlijk ook niet de prachtige fotografische scenery van België gemaakt door Gerard Salden en anderen te downloaden op:

http://www.mediafire.com/?91p62r5x1prd60...8uyhy8h252

Meer info op (zie #274) :

http://forum.avsim.net/topic/373789-belg...e__st__250

Ook Winchx! en CumulusX! voor een realistisch zweefvliegen met de Discus X Glider (Aerosoft).
Ik hou van zweefvliegen boven de Alpen of boven de Madeira X scenery (Aerosoft) in FSX of met het prachtige nieuwe (maar voorlopig nog beperkte) aeroflyFS (Ikarus) boven een fotografische Zwitserse Alpen scenery !
(En neen, ik werk niet voor Aerosoft of Flight One, 'k heb er niets mee te maken maar ze maken wel mooie dingen!)

En voor het grotere werk gebruik ik de prachtige iFly B737 NG. ( De PMDG 737 NGX heeft een nog mooiere virtuele cockpit en hier zijn alle normale en noodsystemen voor bijna 100% gesimuleerd tegenover 85% in de iFly). De PMDG wordt nu algemeen beschouwd als hét summum in B737 NG simulatie.

Na het vroegtijdig stopzetten van de ontwikkeling van Microsoft Flight, waardoor de knowhow van de nog overblijvende mensen van het beroemde oorspronkelijke
ACES-team nu ook verloren dreigt te gaan,  lijkt de toekomst van FSX voorlopig toch verzekerd met de overname van de eigensdoms- en ontwikkelingsrechten van de FSX programmacode door Lockheed Martin, waar je met 'PREPAR3D' versie 1.4 (voor 90% compatibel met FSX addons) de "academic" versie kunt kopen voor 50$ als 'private student' en in de nabije toekomst komt de nieuwe versie P3D v.2.0 uit.
Trouwens steeds meer vliegtuig en scenery addon leveranciers maken hun software compatibel met P3D of brengen een P3D update uit.

Hier een compatibiliteitslijst:

https://skydrive.live.com/view.aspx?Bsrc...&app=Excel

Het blijft natuurlijk erg spijtig en bedenkelijk dat Microsoft zijn vele tienduizenden Flight Simulator klanten over de hele wereld na 10 FS-versies zomaar in de steek laat ....

Lees over Lockheed Martin's P3D hier:

http://www.prepar3d.com/

http://forum.avsim.net/forum/436-the-uno...r3d-forum/


Het nu reeds meer dan 6 jaar oude en helaas niet meer verder ontwikkelde, maar nog springlevende FSX kan ondanks de servicepacks van Microsoft (SP1 en 2) maar voor een gedeelte profiteren van de krachtige nieuwe videokaarten.

Interessante lektuur:  De Geschiedenis van MS Flight Simulator:

http://fshistory.simflight.com/

Het 2006 programma is nog niet zo 'efficiënt' geprogrammeerd, naar huidige normen en mogelijkheden, als bvb. het modernere (maar nog beperkte) AeroflyFS of
X-plane 10 (nu reeds een 64-bits versie) die veel meer van de mogelijkheden van de huidige zeer krachtige videokaarten gebruik maken.

En omdat FSX dus nog vooral het gewicht legt op de processor blijft het een van de meest processor belastende programma's die er bestaan: om ALTIJD, zelfs onder de meest moeilijke en belastende omstandigheden (zeer slecht weer met veel wolken en regen, zware (vliegveld-) scenery en alle sliders op maximum en alle opties aan), met een 'zwaar' vliegtuig zoals de prachtige PMDG Boeing 737 NGX een CONSTANTE framerate van 30 te hebben zou je eigenlijk een processor moeten hebben die op minstens 8 Ghz draait !!!



Ik hoop dat veel (beginnende) simulatie piloten hier mee geholpen zijn, nog veel plezier met deze prachtige hobby !  Wink

Bart Soenen   ( Oud FSCB lid nog in de tijd van de stichter Guido N. en de overgang van FS5.1 naar FS98 of in Flight Simulator termen: de overgang van de late middeleeuwen naar de vroegmoderne tijd! Een mooie pionierstijd overigens, met reeds netwerkvliegen tijdens de meetings in Gent en later St.-Niklaas )

I5 2500K veilig overklokt van 3.3 naar 4.3 Ghz plus betere processorkoeler: Scythe Mugen 2.
Asus P8Z68 M-PRO  
8 Gb 1600 DDR3 RAM
Intel SSD-320 160 Gb (voor Windows 7 en FSX)
Asus GTX 570 DCII 1.28 Gb
WD Caviar Black 1 Tb
Windows 7 - 64 bit

Saitek Pro Flight Yoke
Saitek Pro Flight Rudder
2x  Saitek Throttle Quadrant

Vroeger: FS2 > FS4 > FS5.1 > FS98 > FS2002 > FS2004

Nu: FSX  met Flight Environment X, Ultimate Terrain X Europe, Ground Environment X Europe.

De zeer mooie, goede maar voorlopig nog beperkte AeroflyFS Zwitserland simulator.

Om uit te testen:  MS Flight (nu reeds een vroege dood gestorven) - Fly! Legcay (gratis)- Flight Gear (gratis) -  (X-Plane 10 Demo: voorlopig mee gestopt, veel potentieel maar nog steeds geen volwaardig alternatief voor FSX vooral wat betreft globale sfeer, 'plausible' scenery, ATC en nog steeds vervelende fouten in het vlieg- en grondgedrag van vliegtuigen, maar: maakt langzaam maar zeker vooruitgang. )
Bart Soenen

I5 2500K overklokt naar 4.3 Ghz - Asus P8Z68 M-PRO - 8 Gb 1600 DDR3 RAM - Intel SSD-320 160 Gb - Asus GTX 570 DCII 1.28 Gb - WD Caviar Black 1 Tb - Windows 7 64 bit.
Saitek Pro Flight Yoke, Rudder, 2x Throttle Quadrant.
FS 2, 4, 5.1, 98, 2002, 2004, FSX met FEX, UTX en GEX[/b].
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)